Історія




Нестандартні уроки з історії
                 



5 клас

Тема: Подорож у часи козацькі (ХV-ХVІІ ст.).

Мета: узагальнити знання учнів з даної теми, закріпити знання учнів з               
історичної термінології, хронології, історичних діячів України козацьких часів, підсумувати вивчене;  патріотичне виховання на прикладах героїчної боротьби нашого народу з іноземними гнобителями; розвивати вміння швидко орієнтуватися, порівнювати та спів ставляти історичні події та явища.
Обладнання: картки із завданнями, таблички з номерами відповідей.
Тип: урок-гра за принципом телевізійної гри «Зоряний час».
Де Дніпро наш котить хвилі,
Рве стрімкі пороги,
Там країна вся зелена,
Славний край розлогий:
Там козацтво виросло,
Слави, волі добувало.
Україно, Україно славний край козачий!
1.     Організаційний момент.
2.     Гра-конкурс «Козацький час».
 Завдання:
  А.    1. Д.Вишневецький.                                       2. П.Орлик
        3. К.Розумовський.                                         4. Б.Хмельницький.
        5. П.Сагайдачний                                            6. П.Калнишевський
        7. І.Богун                                                         8. П.Полуботок
1. Козацький гетьман, високоосвічена людина, ЗАКІНЧИВ острозьку академію, записався з військом запорізьким до Київського братства, боровся з польсько-католицьким засиллям, при цьому в києві було висвячено митрополита і кількох українських єпископів. (5).
2. Був обраний гетьманом на чужині після смерті Мазепи, написав першу Конституцію України (2).
3. Наказний гетьман, зібрав кілька тисяч підписів під проханням до царя Петра І про повернення Україні давніх прав, за що був ув’язнений у Петропавлівській фортеці, де і помер. (8).
4. Останній гетьман України (3).
5. Останній кошовий Запорізької Січі (6).
6. Перший козацький гетьман, засновник першої Січі, оспіваний у народній творчості як  козак Байда (1).
7. Один із сподвижників Б.Хмельницького, полковник, у битві під Берестечком очолив військо і вивів із оточення (7).
8. Керівник визвольної війни українського народу 1648-1654 рр. (4).

Б. 1. Хотин   2. Чигирин  3. Корсунь   4. Переяслав
       5. Конотоп  6. Батурин  7. Умань  8. Суботів
1. Родовий хутір Хмельницького (8).
2. Місто, біля якого гетьман Виговський розбив російське військо (5).
3. Столиця України за гетьманування Б.Хмельницького.
4. Столиця України за гетьманування І.Мазепи, зруйнована російськими військами під командуванням Меншикова (6).
5. Місто, де відбувалася козацька рада з питання входження України до складу Російської держави (4).
6. Під цим містом в 1621 році гетьман П.Сагайдачний з козацьким військом допоміг полякам перемогти турецьке військо (1).
7. Місто, де відбувалася друга битва визвольної війни (3).
8. Місто, пов’язане з подіями Коліївщини (7).

В.  1. Гетьман  2. Кошовий атаман     3. Генеральний суддя 4. Генеральний писар             5. Полковник   6. Сотник   7. Генеральний обозний    8. Генеральний осавул
1. Посада в козацькій державі, яку займав за гетьманування Б.Хмельницького І.Виговський (4).
2. Посада в козацькій державі, відповідальний за артилерію і військові припаси (7).
3. Посада в козацькій державі, помічник гетьмана у військових справах (8).
4. Яку посаду в козацькому війську займав Б.Хмельницький перед початком визвольної війни (6).
5. Посада в козацькому війську, яку займав В.Кочубей (3).
6. Посада в козацькому війську, яку займав І.Богун (5).
7. Посада в козацькому війську, яку займав І.Сірко (2).

Г. 1. Козак    2. Фігура      3. Чайка       4. Магнат        5. Хутір           6. Опришок 
            7. Гайдамака               8. Реєстровець
1. Учасник повстанського руху на Правобережжі (7).
2. Учасник повстанського руху на Закарпатті (6).
3. Великий землевласник у Польщі (4).
4. Козак на службі у короля і Польщі (8).
5. Козацький човен (3).
6. Висока дерев’яна вежа з бочкою смоли на самому верху (2).
7. Вільна озброєна людина (1).
8. Відокремлене селянське господарство разом із садибою власника (5).

«Четвертий зайвий».
І.     1. Карл ХІІ;      2. Петро І;       3. Кр. Косинський;      4. І.Мазепа;
ІІ.    1. Батурин;  2. Чигирин;  3. Черкаси;  4. Київ;
ІІІ.    1. Гонта;     2. Верлан;  3. Залізняк;  4. Довбуш;
4. 1. М.Кривоніс;  2. С.Наливайко; 3. Д.Нечай;   4. І.Богун;
5. 1. Жовті Води;     2. Берестечко;  3. Корсунь;  4. Хотин;
6. 1. Гетьман;  2. Генеральний писар;   3. Митрополит; 4. Полковник;
7. 1. Оселедець;  2. Шаровари;  3. Жупан;  4. Кунтуш;

«Логічний ряд».
1. Д. Вишневецький; 2. Б.Хмельницький; 3. І.Виговський; 4. П.Сагайдачний;  (розставити в порядку гетьманування).
 1. Сотник    2. Генеральний осавул;  3. Полковник;  4. Гетьман  (розставити в порядку старшинства).
3. 1. Пилявці;    2. Корсунь;    3. Жовті Води;  4. Берестечко;   (розставити битви в хронологічній послідовності).
4. 1. Кр. Косинський; 2. П.Дорошенко; 3. П.Сагайдачний; 4. І.Мазепа;     (розставити в порядку гетьманування).

3.     Підведення підсумків уроку. Оцінювання найбільш активних учнів.  



                                                               5 клас
Виникнення українського козацтва.

Мета: створити в уявленні учнів образ козака-захисника рідної землі; зясувати причини виникнення козацтва, Запорізької Січі; познайомити з військовою майстерністю козаків, їх життям, розвивати творче уявлення в учнів, уміння працювати з різноманітними джерелами, складати зв’язну оповідь, виховувати почуття гордості за свій народ, його героїчне минуле.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: карта України, карта-схема «Виникнення українського козацтва», ілюстрації, таблички з поняттями.
Форма: урок-подорож.
Хід уроку.
     1. Організаційний момент.
     2. Актуалізація опорних знань.
     Згадайте, діти, під владою якої держави опинилась більшість українських земель у 15 ст.
Гори високі, широкі поля,
Під чиєю владою рідна земля?
Праворуч – пан, ліворуч – шляхтич,
Під поляком Україна плаче.
     Як жилося українцям під владою поляків?
     3. Мотивація навчальної діяльності.
Багато людей не бажали миритися зі страхітливим життям. Найсміливіші, найвідважніші втікали в необжиті степи півдня України. Втікачі називали себе козаками, тобто вільними людьми. Отже, тема сьогоднішнього уроку «Виникнення українського козацтва».
4. Вивчення нового матеріалу.
Діти, уявіть широкий, безкрайній степ, ковил, свіжий вітер хилить високі трави до землі. Ми розпочинаємо подорож до південних степів України та дізнаємося, що відбувалося там наприкінці 15 ст., як жили, воювали та боронилися козаки.
Робота з джерелами. (ст.. 88, 93).
-         Як описують мандрівники, археологи українські землі?
-         Чому життя на території Дикого поля була небезпечною?
-         Які люди могли жити за таких умов?
-         Кого називали козаками?
-         Що свідчить про трагічне становище українського народу в умовах татарських набігів?
Отже, ми познайомилися з початком історії українського козацтва. Наша подорож триває.  Чим же займалися козаки? Козаки, колишні селяни, прийшовши на південь України та побачивши родючі землі, почали займатися землеробством. Вони орали землю, вирощували різні зернові культури: пшеницю, ячмінь, просо. Земля була щедрою і давала гарні врожаї. Козаки зводили житло, займались рибальством, полюванням, бджільництвом, ремісництвом, торгівлею. А наша подорож продовжується, ми – за Дніпровськими порогами, про які уже згадували. Поріг – камяниста перешкода на річці, де вода, вдаряючись об каміння, кипить, вирує. Місце за порогами Дніпра називали Запорожжям, а козаків – запорожцями.
За Дніпровськими порогами,
За степами, за широкими
Наші прадіди жили.
Мали Січ козацьку сильную,
Цінували долю вільную,
Україну свою рідную,
Як зіницю берегли.
Свої поселення, щоби захистити від ворогів, козаки огороджували посіченими порубленими деревяними колодами. Звідси й назва – Січ. Запорізька Січ – фортеця, центральне укріплене поселення козаків, оточене земляним валом, сторожовими баштами. Козаків у Січі не можна було захопити зненацька. Вони розробили чудову систему повідомлення, так звані «фігури».
Робота з підручником.(ст.. 106).
-         Що собою являли фігури?
-         Кого приймали на Січ?
-         Як голосували на Січі?
Далі наша путь лежить на о.Хортиця. тут у 1556 році була створена перша Січ. А заснував її Дмитро Вишневецький (Байда), проте татари через рік зруйнували Січ. Багато походів здійснив Байда. Під час одного з походів був поранений та захоплений турками. Турецький султан обіцяв зберегти Байді життя й одружити його з дочкою, якщо він прийме мусульманську віру та служитиме туркам.
Козаки були прекрасними воїнами. Вони захищали українські землі від набігів татар. Козацька зброя – це шабля та рушниця.  Запорозьке військо називалось кош, воно було пішим та кінним. На чолі коша стояв гетьман, або кошовий отаман. Військо ділилось на полки на чолі з полковниками, сотні очолювали сотники, десятки або курені – куренні отамани. Кожний полк мав окремий прапор зі своїм знаком. Козаки влучно стріляли з пістолів та іншої зброї. Найбільшу майстерність виявляли під час оборони фортець, також добре воювали на морі на швидкісних кораблях, які називалися чайками. Козак міг кілька годин перебувати під водою, дихаючи крізь очеретяну трубочку.

5.Закріплення вивченого на уроці.
Ми сьогодні з вами вивчили нові слова. Давайте пригадаємо і закріпимо їх. Учні по черзі називають нове слово і його значення.
Історія козацтва цікава, захоплююча. Про славетних козаків написано багато книг. Козацтво існувало не тільки в Запорожжі, на Дніпрі, а й на Дону, Кубані. Традиції козацтва зберігаються й дотепер.

6.Підсумки уроку.

     7. Домашня робота. Вивчити параграф 12, скласти кросворд «Козацтво» або намалювати малюнок на цю тему.


 
                                               
8 клас

Нетрадиційний урок " Що? Де? Коли?"

Оцінка історичної постаті і діяльності гетьмана Б.Хмельницького
Очікувані результати:
Закріпити знання учнів з даної теми;
Оцінити історичну постать і діяльність гетьмана Б.Хмельницького;
Виховувати почуття гордості до славного минулого нашого народу, любові до героїв- козаків, славних захисників української землі проти загарбників.

І. Організаційний момент.
1. Перевірка готовності до уроку.
Клас зазделегідь поділений на 2 команди,обрані капітани, роздані домашні завдання, підготовлені номери і назви команд, листки обліку з прізвищами тих, хто грає.
Для проведення уроку виставити сову, гонг, емблеми, таблички, підсумкова таблиця.
Учитель повідомляє тему, мету і завдання уроку-гри „Що? Де? Коли?".
Вступне слово вчителя.
На відміну від багатьох народних повстань ХУІ- ХУІІ ст., які були жорстоко придушені, визвольна війна 1648-1657 рр. була довготривалою і набула великого розмаху. Її очолив Богдан (Зеновій) Хмельницький- один з найрішучіших політиків та воєначальників свого часу.
Б.Хмельницький ввійшов в історію нашого народу як видатний державний, політичний і військовий діяч. „Таких людей привидіння Боже віками породжуєв людстві для особливих його намірів і призначень"- писав автор „Історії Русів".
Шановні учні! Сьогодні ми проводимо незвичайний урок, який не тільки виявить ваші знання про період національно-визвольної боротьби українського народу проти Польщі,але і допоможе краще засвоїти вивчений матріал.
Урок буде складатися з 6 етапів.
Повідомлення подальших дій на уроці.

Хід уроку.
І -ий етап. Розминка. Повторення всіх ключових запитань, в яких враховуються знання про українську козацьку державу /Проводиться з метою зняття напруги/.
Запитання для команд у конвертах.

Запитання І команди:
1. Що означає слово „козак"?
2. Хто був гетьманом України в 1648-1657рр.?
3. Назвіть найвірогіднішу дату народження Б.Хмельницького.
4. Кого ви знаєте із сподвижників Б.Хмельницького?
5. Вибери правильну відповідь: „Держава Б.Хмельницького була.... (монархією, республікою, демократичною державою".

Запитання ІІ команди:
1. В якому році Б.Хмельницького обрано гетьманом на Запорізькій Січі?
2. Назвіть прізвище польського магната, який розграбив хутір Суботів, в час відсутностні Б.Хмельницького.
3. Які причини початку національно-визвольної війни 1648-1657рр.?
4. Яка столиця української козацької держави під проводом Б.Хмельницького?
5. Вибери правильну відповідь:" Кого на Січі називали джурою..." ( слугу, вартового, воїна, майбутнього козака).
Підсумки І етапу.

ІІ етап. „Про що говорять дати історії"./ Завдання в конвертах/.
Запитання І команди
1. 1620 рік...
2. 1637 рік...
3. 5 лютого 1648 рік...
4. Літо 1649 року...
5. 28 вересня 1651 року...

Запитання ІІ команди
1. 1648 рік...
2. 26 квітня 1648 року..
3. Сподвижники Б.Хмельницького....
4. Літо 1649 року...
5. Березень 1654 рік...

ІІІ етап. Дослідницький.
Запитання І команди
1. Причини національно-визвольної війни під проводом Б.Хмельницького.
2. Складіть історичний портрет Б.Хмельницького.
3. Вкажіть дати: Битва під Жовтими Водами...
Битва під Батогом...
Переяславська угода...
Смерть Б.Хмельницького...
Помста Стефана Чарнецького...
4. ІІ молдавський похід відбувся...
5. Битва під Охматовом....

Запитання ІІ команди
1. Який характер мала війна 1648-1656 рр.
2. Вкажіть дати: Битва під Корсунем відбулася...
Битва під Жванцем відбулися...
Берестецька битва відбулася....
Битва під Збаражем відбулася...
1. Коли були підписані Березневі статті?
2. Похід на Львів відбувся в....
3. Чигиринська рада відбулася в....
Підсумки ІІІ етапу.

ІV етап. Творчий.
Запитання І команди
1. Складіть твір -есе „Похід Б.Хмельницького на Львів".
Запитання ІІ команди
1. Складіть твір -есе „В'їзд Б.Хмельницького у Київ".
Підсумки ІУ етапу.
Музична хвилинка. Підрахунки балів
Підсумки уроку-гри „Що? Де? Коли?" і визначення кращої команди.
Висновки.
8 вересня 1657 року перестало битися серце Богдана Хмельницького. Поховали його у побудованій за його наказом церкві в Суботові.
2007 року виповнюється 350 років з дня смерті, проте період його боротьби за незалежність і досі залишається не вивчений до кінця..
Для українського філософа ХУІІІ ст. Г. Сковороди Б.Хмельницький - герой й батько вольності. Для М.Грушевського - великий діяч, людина, що дійсно володіла чудовими можливостями й здібностями.
Історики В.Смолій, В.Верстюк, В.Горань, О.Гуржій вбачають значення його наступному:
Він зумів об'єднати навколо себе всі політичні сили для досягненння головної мети - національне визволення;
Спрямував енергію народних мас на будівництво соборної держави та боротьбу за незалежність;
Першим розробив головні принципи національної державної ідеї;
Виявив себе блискучим полководцем, створивши добре організовану армію, збагатив українське військове мистецтво;
Відіграв вирішальну роль у процесі становлення розвідки і контрозвідки;

Створив дипломатичну службу, що забезпечила прорив на шляху до визнання козацької України правителями інших країнами.



                                                            

Немає коментарів:

Дописати коментар