Методика


Формування потреби умінь і навичок самостійної роботи у вивченні суспільних дисциплін- одна з важливих умов формування творчої особистості



                                          





Працюю над проблемою 
«Формування потреб, умінь і навичок самостійної роботи у вивченні суспільних дисциплін – одна з важливих умов формування творчої особистості».
Ставлю перед собою такі завдання:
  • постійно вдосконалювати рівень викладання правознавства як навчального предмету, що реалізує дві важливі соціально-буттєві функції розвитку школяра, його навчання та виховання – функцію пізнання й налагодження комунікації із суспільством та функцією забезпечення інтелектуального, духовно-морального та емоційного планів формування особистості;
  • досконало вивчати вимоги до проведення сучасного уроку правознавства та впроваджувати їх у практику щоденної роботи;
  • впроваджувати у практику роботи новітні педагогічні технології, орієнтовані на розумову діяльність учнів та націлені на забезпечення успіху в засвоєнні ними знань та формуванні вмінь і навичок за рахунок власної активної діяльності;
  • навчати учнів користуватися словом для самовираження, утвердження в своїй життєвій позиції;
  • постійно використовувати на уроках проблемно-пошукові, логічно-узагальнюючі, творчо-психологічні види робіт;
  • активно використовувати виховний потенціал кожного уроку з метою виховання в школярів загальнолюдських цінностей;
  • продовжувати практику проведення інтегрованих уроків;
  • формувати в школярів компетентність висловлювання думок як комплексну якість особистості, що проявляється в умінні вести діалог, сприймати й будувати свої висловлювання;
  • постійно дбати про розвиток пізнавальних інтересів школярів, співпрацювати з обдарованими дітьми;
  • вдосконалювати методику оцінювання навчальних досягнень учнів;
  • формувати в учнів навички самостійної роботи на уроках правознавства.
      На уроках правознавства з учнями використовую різні методи:
  • мозковий штурм;
  • евристичні бесіди;
  • дискусії, міні-дискусії;
  • диспути; 
  • обговорення; 
  • висловлення протилежних думок,
  • аналіз причин, обставин, 
  • захист, виправдання чи засудження;
  



«Використання ІКТ на уроках правознавства»
Відомо, що вчитель правознавства у  сучасній  школі – один з важливих суб’єктів навчального процесу, від якого залежить, наскільки грамотно і вірно буде організовано правове навчання і виховання  сучасної  молоді  в  умовах  побудови  в  Україні  правової  держави. Саме  вчитель має відігравати важливу роль, допомагаючи молоді стати проінформованими, активними, відповідальними громадянами, творцями демократичного суспільства та  правової держави. Задля виховання особистостей,  які можуть приймати самостійні рішення, знаходити свій шлях в новому оточенні та  в новій реальності, що швидко змінюється, система шкільної освіти також має бути  сучасною, застосовувати нові методи та технології навчання.
Використання ІКТ  на уроках правознавства формує такі вміння: передавати зміст тексту в стислому або розгорнутому вигляді відповідно з метою навчального завдання;  проводити інформаційно – смисловий аналіз тексту;  складати план, тези конспекту.
У мене склалися такі форми застосування ІКТ на уроках права:
- Робота в Word: тексти документів, тести, контрольні роботи, дидактичний роздатковий матеріал;
- Робота в Excel : таблиці,   діаграми, схеми;
- Робота в Power Point:
мультимедійні презентації вчителя – найбільш важливу інформацію на слайді можна анімувати. Рух окремих частин слайда приверне увагу учня. Презентація дозволяє ілюструвати розповідь, зробити урок більш організованим,  наочним,  цікавим,  мобільним;
мультимедійні презентації учнів – організація самостійної роботи,  що дозволяє розширювати і поглиблювати знання учнів, проводити величезну дослідницьку роботу, проявляти творчий підхід до досліджуваної теми.
Власний  досвід роботи показав, що при створенні учнями комп’ютерних презентацій, формуються найважливіші в сучасних умовах навички:
- Критичне осмислення інформації
- Виділення головного в інформаційному повідомленні
-  Систематизування та узагальнення матеріалу
- Використання Internet-ресурсів: додатковий матеріал (тексти, діаграми, схеми, відео – матеріали).
Даний вид навчальної діяльності також дозволяє розвивати в учня логічне мислення.
У процесі демонстрації презентації учні набувають досвіду публічних виступів, який, безумовно, стане в нагоді в їх подальшому житті; включається елемент змагання, що дозволяє підвищити самооцінку учня.
Крім підвищення мотивації, наочності і створення емоційного настрою, використання комп’ютерів на уроках дозволяє підвищити ефективність діяльності вчителя та учнів.
Застосування вказаних форм роботи дозволяє не тільки створити умови для економії часу,  здійснювати роботу щодо стимулювання та розвитку пізнавального інтересу учнів, формування у них навичок роботи з інформацією. В ході такої роботи одночасно здійснюється  і формування в учнів елементів правової культури та правомірної поведінки.
Важливим чинником формування інтересу учнів до предмета  «Правознавство» дослідники вважають урізноманітнення форм організації навчання. Останнім часом з’явилась певна кількість досліджень з проблем методики викладання правознавства (О.Наровлянський, О.Пометун, І.Усенко  та ін.), де аналізуються підходи до форм організації навчання цього предмета.
Акцент  робиться  на  тому, що важливу роль у досягненні позитивного результату в цьому процесі відіграє правильний їх вибір, що буде сприяти організації пізнавальної діяльності учнів на творчому рівні.
З  цим  важко  не погодитись.  Дійсно, викладаючи курс правознавства, вчителю необхідно застосовувати різні форми та методи навчання. Окрім традиційних уроків, в  своїй діяльності  я  також використовую шкільну лекцію, бесіди,  в  тому  числі  евристичні,  мозковий штурм, постановку  проблемних  питань; ділові ігри; обов’язково організую роботу з текстами нормативно-правових актів.
Для вироблення навичок аналізу вважаю за доцільне обов’язкове розв’язання з  учнями юридичних задач, обговорення відомих їм з власного життєвого досвіду, з творів літератури та засобів масової інформації ситуацій правового характеру.
На  мою думку,  важливу роль у процесі  формування правової  культури  та  правомірної  поведінки  школярів,  відіграє й позакласна та позашкільна робота  (факультатив, гурток з правознавства, екскурсія, правова  вікторина,  брейн-ринг).
Щодо  власного  досвіду,  то  на  своїх  уроках  я  намагаюсь  завжди  поєднувати  різні форми та методи навчання,  віддаючи  перевагу  евристичним  бесідам,  постановці  проблемних  питань,  роботі  з  нормативно-правовими  актами,  складанню  схем,  таблиць,  розв’язанню  юридичних  задач.
Зі всього вище сказаного можна зазначити, що використання   ІКТ на уроках  «Правознавство» дозволяє:
- засвоїти базові знання з предмета;
- систематизувати засвоєні знання;
-  стимулювати мотивацію навчання;
-  підвищити інформативність уроку;
-  підвищити наочність навчання;
- реалізувати доступність і ефективність  засвоєння інформації за рахунок паралельного сприйняття її   різними  аналізаторами: візуальним і слуховим;
– ініціювати   процеси розвитку  певних  типів  мислення  (наприклад,
наочно-образного, теоретичного);
– інтенсифікувати процеси розвитку пам’яті, уваги, спостережливості;
- забезпечити зручне освітнє середовище і можливості самостійного вибору у пошуку та використанні джерел інформації;
- сформувати навички самостійної роботи з навчальним матеріалом;
-  розвивати  уміння  здійснювати науково-дослідницьку діяльність;
- сформувати якості лідера, здібного до керівної і організаційної
діяльності
- здійснити повтор (перегляд, коротке відтворення) матеріалу попереднього уроку;
-   здійснити повтор найбільш складних моментів уроку;
- створити  комфортні умови роботи на уроці усім  учасникам  навчального  процесу.
Щодо  власного  досвіду,  то  з  метою  формування  в  учнів  елементів  правової  культури  та  правомірної  поведінки,  я використовую ІКТ:
-  Під  час  вивчення  нового матеріалу  
-  При  проведенні  комбінованих уроків  
-  Для  закріплення  знань (практикум, вирішення юридичних задач)  
-  З  метою  контролю  знань  і  умінь  учнів  (контрольні,  самостійні роботи)         

Гра «Хто перший»
Вчитель ставить 12 запитань. Відповідає та група, яка першою
підніме руку (група не має право піднімати руку до слів «час пі-
шов»). Та, що припустилась фальстарту, не має право відповідати
на запитання. Час на роздум — 30 секунд, якщо відповідь непра-
вильна, право відповідати переходить іншим групам, які не мають
часу для повторного обговорення. За кожну відповідь команда отри-
мує 1 бал.
1.       Певне положення, в якому відображено взірець діяльності або
поведінки людини. (Правило)
2.       Загальнообов’язкові, найбільш важливі та необхідні норми со-
ціальної поведінки. (Правові норми)
3.       Сукупність взаємопов’язаних загальнообов’язкових норм по-
ведінки, що встановлюються, гарантуються та охороняються
державою з метою регулювання відносин у суспільстві. (Право)
4.       Правила, що врегульовують відносини між людьми у певній
сфері життя (в сім’ї, під час навчання, на роботі), називаються
__ (галузі права)
5.       Документи, які містять правові норми і приймаються органами
законодавчої влади. (Закони)
6.       Закон, в якому закріплені основні права, свободи та обов’язки
громадян, основи державного ладу, основи будови держави,
прийнятий окремо визначеним способом, що має найвищу юри-
дичну силу. (Конституція)
7.       Конституція України була прийнята (28 червня 1996 р.)
8.       Поведінка, що відповідає чинним законам та нормам права.
(Правомірна)
9.       Відповідальність за скоєне правопорушення згідно з чинним за-
конодавством. (Юридична відповідальність)
10.   Можливість людини мати певні матеріальні, соціальні та ду-
ховні блага, які необхідні їй для нормального існування і роз-
витку. (Права людини)
11.   Людська істота віком до 18 років. (Дитина)
12.   Правовий зв’язок громадянина з державою. (Громадянство)



1 коментар: